blank

Klimathuset Bremerhaven 8°Ost

Dörrar mellan antarktis och regnskogen

Jorden runt genom alla klimatzoner på bara några timmar längs med den åttonde längdgraden – detta bjuder det nya klimathuset Bremerhaven 8°Ost på. Hur känns det egentligen att vistas i jordens olika klimatzoner – från 38 grader Celsius med en luftfuktighet på 85 procent till 6 grader under noll i riktigt torr luft? De byggmaterial som klarar sig i dessa zoner måste vara extrema – i synnerhet dörrar, som ju för det mesta är utsatta för ett klimat på ena sidan och ett annat på den andra. Ett exempel på detta är brandsäkra dörrar (Teckentrup, Verl): De är så att säga övergången mellan en sandöken respektive is och snö och ett “klimatneutralt“ trapphus dit människor kan fly om skulle börja brinna. 

Idén bakom detta stora projekt  är en simulerad jorden-runt-resa längs med den 8:e längdgraden 23 minuter öst. Här ligger Bremerhaven och alla övriga stationer: Schweiz, Sar­dinien,  sahelzonen, den afrikanska regnskogen, antarktis, Samoa, Alaska och den lilla ön Langeneß i Nordsjön, som hör till den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Varje destination har en egen utställning där man kan uppleva det för denna region typiska klimatet och se de växter och djur som lever där. Korta filmer och olika presentationer förtydligar hur olika vädret är i dessa regioner. På övriga utställningsytor förklaras hur de fyra elementen eld, vatten, jord och luft påverkar vädret och klimatet, vilka perspektiv klimatutvecklingen på jorden har och vilka möjligheter var och en av oss har att skydda vårt klimat (och vår miljö). I en väderstudio får besökarna reda på hur man gör väderprognoser och hur TV producerar sina väderleksrapporter. Lika stort utrymme som själva utställningen upptar de delar av byggnaden som inte är tillgängliga för allmänheten. För att alla de olika och delvis extrema klimaten ska kunna existera tillsammans under ett tak, har man t.ex. installerat en avancerad TGA-anläggning och för att man snabbt ska kunna evakuera byggnaden om det skulle börja brinna finns totalt sex trapphus som flyktvägar. 

 

Dörrar förenar hela världen
Av alla besökare är det endast några få som verkligen lägger märke till dörrarna. Och ändå spelar de en mycket viktig roll. “De måste fungera som tillförlitlig flyktdörr under mycket lång tid“, säger Horst Herborg, teknisk konsult hos Teckentrup. Trots den enormt varierande belastningen resp. påkänningen används endast dörrar från tillverkarens standard-program. “Även i en så tuff miljö behövs inga extra avancerade och påkostade lösningar“, säger Horst Herborg.

Ofta är det de tekniska detaljerna som gör skillnaden – till exempel hos de röktäta och brandsäkra dörrarna mellan de olika brandsektionerna i mycket frekventerade genomgångar: För att golvtätningen inte ska släpa mot golvet när dörren öppnas och stängs, så sänks den ner först när dörren är stängd. “Därför har man i stort sett inget slitage även vid frekvent användning“, förklarar byggledaren civ.-ing. Horst Nixdorf från Ingenieur-Büro agn. Denna lösning förenar optimalt brand- och rökskydd med lång livslängd även vid frekvent användning.

Säkerheten var en mycket viktig aspekt även för vägen genom byggnaden, en väg som för övrigt är enkel att passera även med rullstol – för trots den anspråksfulla och verklighetstrogna kulissen är utställningen absolut handikappsvänlig. Sensorer övervakar de automatiska dörrarnas rörelseområde. Enkeldörren stannar så fort en sensor har registrerat ett hinder. På de ställen där genomgångarna mellan brandsektionerna inte är stängda håller elmekaniska anordningar dörrarna öppna. Rökdetektorer ser till att dörrarna säkert stängs om det skulle börja brinna. 

I byggnaden finns enkeldörrar och pardörrar, dörrar med olika format och storlek, en del dörrar med automatik och sensor-teknik, andra med en speciell tillträdesspärr (chipkort) och på flera ställen en anti-panik-funktion – i klimathuset var vi tvungna att planera nästan varje dörr individuellt, i stort sett ingen dörr är lik den andra. “En flyktdörr är helt enkelt inte någon sorts lucka som till exempel för ett kabelschakt“, säger dörr-experten Horst Herborg. Ett annat speciellt kännetecken är färgen, som applicerades på plats. För det mesta en diskret grå nyans eller svart, så att dörrarna optiskt står lite mer i bakgrunden. Men “dörren till himlen“ – ingången till en “avstickare” till rymden – är en absolut highlight: Denna dörr har en påkostad målning och ser ut som om den hör till rummets interiör.


Enkel montering – svår transport
De olika delarnas montering var enkel och helt problemfri – trots det omfattande manuella arbetet med den anspråkfulla finjusteringen på de automatiska dörrarna. Också transporten var ett riktigt “hantverk”, eftersom alla lyftkranar redan hade demonterats och endast några av hissarna fungerade när det var dags att montera dörrarna.